Akcja BILANS 2025
Zapraszamy na coroczną akcję edukacyjną „Bilans” dotyczącą aktualizacji wiedzy na temat zamknięcia roku w aspekcie rachunkowo-podatkowym, która odbędzie się w trybie stacjonarnym.
Szkolenie obejmuje 2 bloki „Rachunkowość” i „Podatki”, adresowane jest do kadry kierowniczej oraz pracowników pionów finansowo - księgowych jednostek gospodarczych sporządzających roczne sprawozdania finansowe.
PROGRAM SZKOLENIA:
Blok I: Rachunkowość
1. Zmiany w ustawie o rachunkowości oraz krajowych standardach rachunkowości, w tym w zakresie uproszczeń związanych z prowadzeniem ksiąg
2. Nowe obowiązki informacyjne – struktura JPK_KR_PD jako element wpływający na zmiany w polityce rachunkowości jednostek (plan kont, zasady prowadzenia ewidencji i przetwarzania oraz przechowywania danych).
Praktyczne zagadnienia i wyzwania m. in:
a) sposób przypisania znaczników do kont – praktyczne wskazówki,
b) jak najlepiej rozpoznawać koszty i przychody przejściowo niepodatkowe,
c) jak ujmować odwracające się różnice przejściowe dotyczące przychodów i kosztów
d) jak obsługiwać programy posiadające tzw. „bufory”
3. Przychody w ujęciu bilansowym i podatkowym – rozpoznanie przychodów, korekty obrotów, zdarzenia po dniu bilansowym
4. Koszty w ujęciu bilansowym i podatkowym – zasady ujmowania i rozpoznawania kosztów w roku obrotowym, analiza i podział kosztów na bezpośredni związane z przychodami, zdarzenia po dniu bilansowym
5. Podatek dochodowy – bieżący i odroczony, praktyczne wskazówki jak weryfikować prawidłowość rozliczeń oraz przygotować dane do noty podatkowej
6. Majątek trwały – ewidencja bilansowa i podatkowa w świetle obowiązku generowania i wysyłania struktury JPK-ST-KR
a) potwierdzenie istnienia i wartości - inwentaryzacja i jej rozliczenie dla celów bilansowych i podatkowych,
b) określanie stawek amortyzacyjnych oraz możliwość ich zmiany
c) zmiany wartości początkowej środków trwałych – ulepszenia i odłączanie części składowych
d) rozliczanie dotacji i dofinansowań do modernizacji środków trwałych
7. Środki pieniężne i instrumenty finansowe – potwierdzenie wartości, inwentaryzacja, wycena,
8. Zapasy – potwierdzenie istnienia i wartości drogą inwentaryzacji. Rozliczanie niedoborów i nadwyżek w prawie bilansowym i podatkowym. Ewidencja bilansowa i podatkowa rozchodu zapasów,
w szczególności produktów.
9. Należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności – ewidencja i kontrola :
a) inwentaryzacja i ujęcie jej skutków w księgach rachunkowych - odpisy aktualizujące w prawie bilansowym i podatkowym,
b) ulga na złe długi – ujęcie w księgach rachunkowych ulgi na złe długi w VAT i podatku dochodowym oraz jej rozliczenie
10. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług – ewidencja, wycena, potwierdzenie istnienia i wartości drogą inwentaryzacji, zobowiązania przedawnione, sankcja na złe długi – rozliczanie, księgowanie
11. Rozrachunki publiczno- prawne – uzgodnienie poprawności rozliczenia i prawidłowości ujęcia VAT, podatku dochodowego, podatku u źródła, ZUS, PFRON, PPK
12. Zobowiązania finansowe – wycena w scn, prezentacja,
13. Rozliczenia międzyokresowe bierne i rezerwy – ewidencja, wycena, rozliczenie
14. Praktyczne wskazówki dotyczące sporządzenia kompletnej i zgodnej z ustawą o rachunkowości informacji dodatkowej
15. Sporządzenie, badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego:
a) harmonogram prac,
b) wybór podmiotu upoważnionego do badania sprawozdania finansowego,
c) wybór właściwego schematu sprawozdania i możliwości stosowania uproszeń,
d) części składowe sprawozdania najczęściej występujące problemy przy ich sporządzaniu.
16. Odpowiedzi na pytania uczestników i dyskusja.
Blok II: Podatki
I Zmiany wprowadzone w roku 2025 i planowane na rok 2026 oraz zagadnienia bieżące dotyczące przepisów o podatkach dochodowych:
1. Obowiązki „dużych” podatników po zmianach de-regulacyjnych.
2. Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
3.1. Szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
3.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
3.3. Przedpłaty i zaliczki.
3.4. Przychody ujmowane kasowo.
3.5. Rezygnacja ze zwolnienia w zakresie dotacji (nowe rozwiązanie w przepisach)– wpływ na dochód podatkowy i potrącenie kosztów podatkowych.
4. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
4.1. Przyporządkowanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
4.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym, rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
4.3. Koszty wynagrodzeń składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
5. Korekta przychodów i kosztów podatkowych.
5.1. Moment korekty.
5.2. Szczególne zasady korekty cen transferowych.
5.3. Różnice między podejściem rachunkowym i podatkowym.
6. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów.
7. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
7.1. Obowiązki i prawa podatników.
7.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – praktyczne przykłady.
7.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – kryteria wyboru danego rozwiązania.
8. Odliczanie strat podatkowych
9. Koszty hipotetycznych odsetek tzw. NID - kiedy i jak je stosować.
10. Minimalny podatek dochodowy w praktyce - bieżące zagadnienie po pierwszym roku działania przepisów
11. Obowiązki informacyjne podatnika i płatnika po zakończeniu roku podatkowego
II. Podatek u źródła – bieżące zagadnienia i problemy
1.1. Objaśnienia podatkowe z 3 lipca 2025 r. dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła
1.2. Podatek u źródła „kaucyjny” – jak stosować przepisy w praktyce, na co zwrócić uwagę aby nie być zagrożonym sankcjami
1.3. Informacje IFT – omówienie wersji zmienionej po wprowadzeniu podatku u źródła „kaucyjnego”
1.4. Bieżące interpretacje i orzecznictwo w zakresie podatku u źródła
III. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026:
1. Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
1.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień
z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
1.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
1.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
1.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
1.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu.
1.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi
2. Bieżące istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT związane z zamknięciem roku obrotowego 2025 i otwarciem ksiąg oraz rozliczeń w 2026 .
2.1. Weryfikacja prawidłowości rozliczeń VAT w trakcie roku obrotowego: uzgodnienie obrotów do przychodów bilansowych i podatkowych, kontrola obowiązku rozliczania VAT naliczonego współczynnikiem proporcji, weryfikacja sald kont VAT należnego i naliczonego, księgowania i weryfikacja salda konta rozrachunki z US z tytułu VAT, zwrot podatku od wartości dodanej – analiza, weryfikacja dokumentacji dotyczącej transakcji międzynarodowych.
2.2. Zdarzenia po dniu bilansowym w rozliczeniach VAT, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych od dnia 1 lutego 2026: spóźnione faktury, faktury korygujące sprzedaż, faktury korygujące zakup.
2.3. Rozliczenia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług w podatku dochodowym.
2.4. Prezentacja rozliczeń VAT w sprawozdaniu finansowym – analiza przypadków.
3. Zmiany w przepisach ustawy o VAT w roku 2026
3.1. Zmiany de-regulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113)
3.2. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
• Terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku
• Wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe
Modele fakturowania po wejściu KSeF:
• B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni
• B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne
Samofakturowanie i faktury VAT RR:
• Relacje krajowe i zagraniczne
• Warunki formalne, schemy VAT RR i korekt
Dokumentowanie i ewidencjonowanie sprzedaży:
• Rodzaje transakcji, moment obowiązku podatkowego
• Faktury VAT, zaliczkowe i faktury rozliczające
• Korekty faktur,
• Kasy fiskalne a KSEF, faktury, paragony z NIP, FP, RO, WEW
• Ewidencja w JPK_VAT a KSeF, pole P1, kursy walut
• Ulga na złe długi
• Ulga na złe długi
Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
• Jednostki wewnętrzne w KSeF
• Rola podmiotu trzeciego
• Załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem
Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
• Moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT
• Ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”
• Proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne
Organizacyjne przygotowanie podmiotu do KSeF:
• Nowa organizacja pracy w firmie
• Wdrożenie KSeF to projekt obejmujący całą firmę oraz jej kontrahentów. Współpraca z księgowymi, IT i kontrahentami
• Elektroniczny obieg dokumentów to najlepsza reakcja na wyzwania związane z KSeF
4. Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku od towarów i usług – przegląd.
IV. Zmiany de-regulacyjne w przepisach pozostałych ustaw prawa podatkowego
1. Ustawa Ordynacja podatkowa
2. Ustawa o KAS
3. Ustawa o podatku od spadków i darowizn
4. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
Wykładowca: Małgorzata Mazurkiewicz - biegły rewident, wykładowca prawa podatkowego
Termin:
I dzień – 20 listopad 2025 r. Rachunkowość
II dzień - 21 listopad 2025 r. Podatki
Harmonogram szkolenia:
9.00 - 16.00 – zajęcia (w trakcie szkolenia przewidziana jest przerwa kawowa i lunchowa)
Miejsce szkolenia:
Hotel Sokół ****
ul. Sokoła 11, 37 - 100 Łańcut, Poland
Odpłatność za udział w 2 dniowym szkoleniu stacjonarnym (CENA NIE ZAWIERA NOCLEGU) wynosi:
• 1300 zł (w tym 23% VAT) od 1 osoby
• 1240 zł (w tym 23% VAT) od 2 i kolejnej osoby zgłaszanej z firmy
• 1200 zł (w tym 23% VAT) od 1 osoby dla członków Oddziału Podkarpackiego SKwP mających opłacone składki za bieżący rok.
Rezygnacja ze szkolenia musi nastąpić bezwzględnie w formie pisemnej (za pośrednictwem poczty mailowej) najpóźniej do dnia 12.11.2025 r.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów szkolenia przez zgłaszającego w wysokości 100%.
Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem.
Forma płatności:
• Przelew – nr konta: 03 1160 2202 0000 0000 6075 2820
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia poprzez stronę www.rzeszow.skwp.pl i dokonanie wpłaty do dnia 12.11.2025 r